lørdag 6. september 2014

10 bøker - En utfordring fra Fivrelden til meg.

Ok.. Her kommer et innlegg til på samme dag!

Jeg har blitt utfordret av min gode venninne Fivrelden til å liste opp ti bøker som jeg har lest, og som har blitt med meg siden, i rask rekkefølge uten å tenke for mye.

Her kommer de:

Agnes Cecilia - Maria Gripe
-Jeg vet at andre barn, også meg selv, har brukt store deler av barndommen på å se opp igjen filmer som de liker. Og i ledige stunder, når jeg ikke så Tre nøtter til Askepott, så hørte jeg på Agnes Cecilia av Maria Gripe.

Sagaen om Isfolket - Margit Sandemo
-Jeg vet ikke om jeg trenger å si så mye mer.. Men hele denne serien har virkelig blitt en del av meg. En del av min identitet, om du vil.

Ikke uten min datter - Betty Mahmoody
-Husker at jeg slukte denne på noen få dager. Har kun lest den en gang, men det var en fengslende historie.

Alkymisten - Paulo Coelho
-En av de jeg har lest senest. Skulle lest denne lenge før enn jeg gjorde. Anbefaler høyt og tydelig til alle som vil noe i livet.

Arvesynd - Anne Lise Boge
-Den første serien av denne typen som jeg leste. Den serien som også fikk meg til å tenke at jeg også kunne ha tenkt meg til å skrive en romanserie en gang.

Twilight - Stephenie Meyer
-Først så jeg en film. Så leste jeg alle fire Twilight-bøkene, OG "The short life of Bree Tanner", som også er en del av serien. Så så jeg en film til. Og jeg kan ikke huske om jeg pustet der i mellom. Intenst!




Til eventyrland - Elsa Beskow

-Denne boken sto i bokhyllen hos bestemor. Og jeg husker at det var med litt skrekkblandet fryd for oss barnebarna. For i denne boken var historien om Kosten til Kaisa! Og DEN var skummelt den! For hvis ungene ikke var snille, da kom kosten!






Farvel, Rune - Marit Kaldhol og Wenche Øyen
-Boken om gutten som drukner. Som fremdeles får meg til å ha lyst til å gråte, fordi den er trist, og fordi den er viktig.

Brødrene Løvehjerte - Astrid Lindgren
-Husker mamma leste denne for meg og brodern når vi var på hytta. Så koselige minner, både til boken og lesestunden

Albert og Skybert - Gunilla Bergström
-Denne boken er den første boken jeg "leste". Jeg var ca 4 år, og hadde lært den utenat.



Så, det var 10 bøker!

Så hvis du leser dette, og har lyst til å ta utfordringen, så vil jeg veldig gjerne høre om dine 10 bøker! :) Legg gjerne igjen en kommentar her hos meg, slik at jeg kan se på listen din også. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar